2013. január 10., csütörtök

Tudjátok...

....ebben az egész kamaszkorban a szélsőséget nehéz elviselni. Hogy egyik pillanatban flegma, a másikban bájos gyermek. Majd visszadumál, és azután bújós kismacska. Pillanatok alatt tud változni, és ha valami nem tetszik és ennek hangot merünk adni, na akkor a legutolsó sáros felmosó rongy is vagy. Itt van az a pont mikor realizálnod kellene, hogy ez csak pillanatnyi (elme) állapot, két perc múlva doromboló kiscica lesz. De akkor már gőz tör elő a füledből is, és olyan vörös a fejed, mint egy jól érett paradicsom. Semmi kedved kiscica hátát vakargatni, hanem visszaszólsz nem éppen kedveset, majd újra, jön a flegmaság, és újra és újra, míg ki nem égsz belülről teljesen.
És ez még csak, mind a hárommal, az eleje, most jön a neheze, én meg már olyan fáradt vagyok hozzá. Kétségbe esek, kibírom majd? És megfogadom este, hogy másnap átlépek a flegmaságon, visszadumáláson, és majd mosolyogni fogok meg ölelni, meg hallgatni. De reggel felkelek, és ha nem morogva indulnak a suliba, akkor legalább a fele napban azt képzelem, minden rendben. Mert hát, tisztában vagyok mindennel, és ha másnál olvasom, teljesen átérzem a helyzetet és írom, hogy kitartást.
Amúgy tegnap este még meg is sajnáltam (kicsit) őket. Olyan világban élünk, hogy a családi élet is felgyorsult. Már egész pici korban az a "menő", ha játszótérre viszed, játszóházba, vagy mindig valahova. És ez egészen gyűrűzik a nyáron, egyszer Balcsira megy a család, majd a tengerhez, közben állandóan táborokba. Télen minimum egyszer síelni külföldre, majd legalább egy héten kétszer korcsolyázni. Legjobb a plaza tetején (állítólag). Lényeg a lényeg, mi nem ilyenek vagyunk. Két okból, az egyik és a legfontosabb, mi nem szeretünk menni a csordával, mi magunk szeretünk lenni. Plazában nem tudom mikor voltunk utoljára... Nyáron, egy hétre elmegyünk a Balcsira imádjuk, de ennyi. Mesi néha napján elmegy az osztály társaival moziba. Fiúk még nem kívánkoznak el. Persze az igazsághoz hozzá tartozik anyagilag sem bírnánk, az állandó menést. Mert hatan "kiruccanni" sem két fillér.  Én nem panaszkodom, mi alakítottuk ki így, de a gyerekeknek mennyi élménye lesz így? Mint állandó ingernek kitéve, menni és menni...a saját értékeinkhez mérve, megvan mindenük, sőt...a világ értékeihez mérve, nem sok. Én próbálok az aranyközéputat nézni, hiszen ha felnőnek maguk döntenek, és tudom a nagy tiltás pont az ellenkezőjét váltja ki.
Amiért merengek ezen(frászt, zakatol az agyam), az azért van, mert lehetne egy időgépem, előre tekerném az időt, és megnézném milyen felnőttek lesznek a gyerekek, és ha látnám, hogy minden rendben, akkor nem srtesszelnék annyit a dolgokon..de semmi nem biztos. Az sem, ha azt hiszed minden rendben van most, később is az lesz. Bonyolult egy dolog ez...erre senki nem tudja a tutit.
Meg kell élnünk mindent, jót, rosszat is. És közben nem szabad elfeledkezni saját magunkról sem!

10 megjegyzés:

  1. Hogy a világhoz képest mennyitek van, az attól függ, melyik világot nézed. A mi világunkhoz képest tényleg -kívülről nézve legalábbis- megvan minden. De persze tudom, ahonnan én nézem, ott azért egészen más az élet. A mi környezetünkben nincs senki, aki síelni megy, akinél a gyerek táborokban tölti a nyarat, aki hol itt nyaral, hol ott, és mindezt egy nyáron.
    Sokan mondták nekem, mondják még ma is, hogy Borit rengeteg dologtól elzártam azzal, hogy ide költöztünk. Mégis hihetetlenül nyitott, elfogadó és önálló gyerek. Talán éppen azért, mert itt nő föl.
    A Pláza nem Isten ellen való dolog, csak tudni kell "használni". Mi viszonylag gyakran megfordulunk Kaposváron bevásárlóközpontban, áruházakban. Ott is tanulunk. Viselkedni, elfogadni, megérteni.
    A jövőbe pedig nem láthatunk, és talán nem is lenne jó, ha megtehetnénk. Így legalább kénytelen vagyunk használni a fejünk, az ösztöneink. És azok a legritkábban csalnak...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Látod, azért őszinte leszek. Szép és jó amit leírtál, hisz így szeretnénk mi is élni, kis faluban. De nagyvárosban élünk, itt az összes ismerősünk, a környezetünk jár mindenhova.Itt látják a gyerekek, mi a "menő" ma. Bori nem látja, neki az a természetes, hogy ott van a kert, az állatok. És ez így van jól. Bárcsak mi is....De ez egy másik bejegyzés lenne.

      Törlés
  2. Errefelé, a világ "boldogabb" felén sokan megtehetik, hogy síelni menjenek. Mégis kevesen mennek. Nem tartom úri passziónak, én nagyon szeretem, de ha nincs rávaló és most nincs, hát nem síelünk. Mi még a Balatonra sem megyünk nyaralni, nekünk a nyaralás, hogy itthonról hazamegyünk. Ennyi benzinpénzből kijönne 1 hét a magyar tengeren sátorral és önellátással. De az már dupla költség. Ez csak egy utazásnyi élmény, 1000 km, de mennyi mindent megélünk és látunk útközben. Amúgy meg sokat kirándulunk, és Veletek együtt hány család tesz így tudatosan. A sok elektronikus kütyü helyett inkább élményeket (az közös tevékenység is az!) adnak a gyerekeknek. Együtt olvasnak egy könyvet, társasoznak stb.
    A plázába elmegy a gyerek a barátaival, de meg kell érteni, legalább is elfogadnia, hogy van aki nem óhajt ebbe a mókuskerékbe belemenni. Csak akkor megy oda, ha célja van, moziba akar menni, vásárolni, esetleg szétnézni.
    Na ja, korizni is jó dolog, ha van jég a befagyott mező is ideális, ha nincs, marad a Műjég. Anyagiak hiányában ez is kimarad.
    Ahogy láttam, Te csemetéid nagyon is természetközeli élményekkel gazdagodnak. Hiszen horgásznak a patakon, meg csámborognak. Nem tudom, ők reklamáltak e, hogy a fent említett dolgok hiányoznak nekik, vagy csak a Te anyai szíved szeretné ezeket megadni a gyermekeinek? Minden esetre én azt szoktam mondani, hogy ha jut rá, majd lesz török riviéra, bár ahogy magunkat ismerem, az is inkább országjárás lesz. Ha pedig nem így alakul, majd megkeresi a rávalót a gyerek és elmegy maga, oda, ahova akar. Mi megadjuk annak a lehetőségét, hogy tanuljon és olyan munkája legyen, amivel a vágyait meg tudja valósítani. Hogy él e vele, az már más kérdés! :-))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, nem panaszkodtak, csak az én anyai szívem....
      Tudom hogy jó úton járunk, csak tudod míg kicsi a gyerek, és mi mondjuk meg mi legyen, egyszerű, de megnőnek,és akkor már elgondolkozol mikor lázad, jól csinálod????Akkor miért lázad, mert ha tényleg jól csinálod, nem lázadna. És azt is tudom, hogy most ez a dolga, és majd ha benő a feje lágya, nem fog lázadni.

      Törlés
  3. Még emlékszem a tinikori érzéseimre, a nagy hullámvölgyekre, ahogy kerestem az utam. Örülök, hogy emlékszem rá, szeretném, hogy maradjon is meg, hogy majd kicsit jobban megértsem őket, ha megnőnek (de tudom, addigra sokat felejtek majd). Mi is a másik oldalon álltunk, és elejével nem tudtam felfogni, mi ebben a jó. Nem akartam különc lenni, nem tudtam még felvenni könnyedén ellenük a harcot. Most... most már fel sem tűnik, csak mosolygok csendben, mikor látom a márkás ruhás plázásokat, mert tényleg eljött a lelkemben az idő, megértem arra, hogy hidegen hagyjon. Egy tiniben ennek kell érni, tudatosulni, hogy mi az igazán fontos. Most még megértem őket, hogy hasonulni akarnak (anya, hol a bundám, én is birka akarok lenni, elvegyülni köztük)- jó, kicsit durván hangzik, de keresik a helyüket, és akkor, ott úgy tűnik, ez a boldogság, és nem a lelkiek, stb... nálunk is nagy harcokra készülök, mert a világ egyre inkább ontja az anyagit, mi pedig egyre inkább húzódunk el előle. Nekünk könnyű, már megvívtuk a saját csatáink, emlékszem, mikor kinevettek a ruhám miatt, akkor hazamentem, és anyutól vártam újat, most pedig visszaszólok, hogy nekem így kényelmes, és kész. Előttük pedig még ott áll ez, a mindennapi kihívás, a társak elvárásai, vegyülsz velünk vagy levegőnek nézünk.
    Nagyon nehéz nekik, de túl lesznek rajta, és sokat tanulnak majd belőle. Idő kell hozzá, és sok tapasztalat. Ilyenkor (is) nehéz anyának lenni. Főleg, hogy ha tudod, min megy keresztül... csak az vigasztal, hogy tudom, én is megtaláltam az utam :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem is szabad elfelejteni a saját kamaszkorunkat! Én is sokszor Mesiben magamat látom. Bár én ezt a hangnemet nem engedhettem meg magamnak. És én nem szoktam panaszkodni, de nagy szegénységben nőttem fel. Ahhoz képest a gyerekeink már nagy gazdagságban nőnek fel. Megtalálják az utat majd ők is, csak az ember annyira szereti őket, a legjobbat akarja.

      Törlés
  4. Szia Anikó!
    Kamaszkor... Mi azt szoktuk mondani: nagy szerencse, hogy a gyerek aranyos kisbabaként születik a családba, és nem flegma, szemtelen kamaszként, mert a szülő legalább megszereti 13-14 év alatt, míg ha egyből egy lusta, nagyszájú bakfist kaptunk volna, lehet, agyon is csapjuk...:))))
    Az másik témáról pedig a véleményünk: divatos bárki lehet, hiszen sok pénzzel bemegy a boltba, és megveszi a polc tartalmát, de egyedinek lenni az sokkal különlegesebb dolog. Ezért például az öltözködésében kreatív megoldásokat alkalmazunk. Nem biztos, hogy a divatos síparadicsomban halmozza fel a gyerek a legtöbb élményt. A mieink vidéken a nagyszülőknél egész nyáron élményeket gyűjtenek: szalmabálákból várat építenek, ostromot játszanak, birkát legeltetnek, horgászni járnak, békát gyűjtenek (persze aztán elengedik), szüretre mennek...
    Azt hiszem, sok gyerek elcserélné a síparadicsomi élményeit ilyenekre!
    Erzsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Erzsi, amit írsz!Jólesik, hogy azt érzem nem vagyok egyedül a problémában. Igazad van, én is hasonlóképpen próbálom megélni.
      Élmény gyűjtés jó dolog! :-)

      Törlés
  5. Anikó, tudod kész szerencse, hogy nincs mindig lehetőségünk "mindent megadni" a gyerekeinknek. Különben az anyai szívünk rossz utakra vinne. :-)
    Ne aggódj, nálatok minden rendben van.
    Ti megadjátok az alapokat, a többi a felnövő gyerek dolga.
    Nem könnyű szülőnek lenni, az biztos!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Biztos sokszor rossz útra vinne. De az anyai szív tud igazán megbocsájtani is.:-)))
      Köszi Márti! Mindig van egy pár kedves mondatod!

      Törlés